Fiscale aftrekbaarheid restaurantkosten – een vloek of een zegen?

Het voorstel van de Belgian Restaurants Association om de fiscale aftrekbaarheid van de restaurantkosten terug te brengen naar 100 % zoals het in de jaren 80 was is op een opmerkelijke visie. Op het eerste zicht heeft dit geen enkele invloed op de inkomsten van de restaurateur maar soms moet men verder kijken dan de naakte gevolgen.

De restaurantsector sleept al decennia de reputatie van zwarte sector bij uitstek met zich mee evenals één van de slechts betalende sectoren. Het zwarte verhaal kent de laatste jaren een lichte kentering door het blackbox verhaal en zorgt ervoor dat de sector stelselmatig aan het verwitten is. De “grijze” lonen worden ook geofficialiseerd en zodoende komt aan het licht dat de cashbetalingen toch een belangrijk deel uitmaakten van de verloning en personeelsleden in deze sector zelfs bij de best betaalde arbeidskrachten behoren.

Het is bijna onmogelijk om deze nettolonen volledig officieel uit te betalen in brutoloon tenzij men hier alle sociale voordelen en compensatiemaatregelen van de regering aan koppelt. De onwetendheid op dat vlak is groot en dit dient door enerzijds de regering en anderzijds de private partners te worden gecommuniceerd. Het is pas van zodra het volledige amalgaam aan maatregelen wordt gebruikt dat dit haalbaar is in een sector met één van de laagste economische marges.

Maar wat kan de fiscale aftrekbaarheid hier nu toe bijdragen? Welnu, doordat er nog een groot deel van de restaurants in het oude werken blijven hangen steekt de draak van de deloyale concurrentie de kop op. Officieel werkende restaurants hebben een nadeel in hun prijszetting gezien zij alles correct aangeven, van BTW tot personeel. Maar het volstaat om de klanten naar deze restaurants te richten om dit nadeel weg te werken.

En daar heeft de fiscale aftrekbaarheid voor zowel de bedrijfswereld als de private consument haar kracht. Restaurants zullen niet profiteren van bijkomende voordelen maar ze bekomen wel het cliënteel. Zij werken namelijk met de officiële kassa en hebben het enigste middel om officiële uitgaven te kunnen bewijzen. De fiscale aftrek voor de bedrijfswereld naar 100 % brengen en de private consument een fiscale aftrek gunnen tot € 1000 per jaar zorgt voor een relancemaatregel van de sector die tevens het officieel werken zal promoten. Op die manier kan men ook vermijden dat privé uitgaven door bedrijven worden betaald gezien de interesse van fiscale aftrek ook voor de gewone consument zal gelden.

In deze tijden van schandalen dient de consument, of hij nu professioneel of privaat de Horeca bezoekt, te weten waar hij op een “eerlijke” manier bedient wordt. Dit zorgt er voor dat de concurrentie zich niet langer afspeelt op basis van een discutabele prijzenpolitiek maar in het bord of het glas. En dat is het innovatieve karakter van dit voorstel dat de sector er bovenop kan helpen.

Michel Maus  Professor Tax Law Vrije Universiteit Brussel en Steven Rosseel Gedelegeerd bestuurder B.R.A