Het nieuwe gezicht van de restaurants, brasseries en traiteurs in België : B.R.A. zet in luttele maanden heel wat in beweging!

Op 28 oktober 2013 werd de oprichting van Belgian Restaurants Association in de pers bekend gemaakt. Opgericht door restaurateurs uit de drie regio’s van het land, maakte B.R.A. zijn centrale objectief kenbaar: restaurateurs de kans geven om hun zaak te ontwikkelen op een rendabele en leefbare manier.

In minder dan zes maanden, is duidelijk geworden dat Belgian Restaurants Association één en ander heeft wakker geschud.

Eerder dit jaar, tijdens onze Algemene Vergadering op 27 januari, bevestigden acht politieke partijen de B.R.A.-standpunten: ja, de spelregels dienen te worden aangepast en restauranthouders moeten een economisch haalbaar kader krijgen, dat toelaat transparant te werken en duurzame arbeidsplaatsen te blijven garanderen.

B.R.A. vraagt een Horecaplan 2 dat de uitdagingen eigen aan restaurants erkent. De politieke partijen blijken hier oor naar te hebben. Bekijk zeker hun interviews op de site van B.R.A. : een grote stap in de juiste richting!

Eerste overwinning voor B.R.A. op vandaag: Minister van Financiën Koen Geens pleit voor een periode van een extra jaar  voor de implementatie van de geregistreerde kassa’s. Schitterend, indien deze periode inderdaad dient om de eisen van B.R.A. effectief in werking te stellen.

Tussen vandaag en de verkiezingen van 25 mei 2014, zal B.R.A. de teugels niet lossen en met de nodige aandacht observeren wat er zich concreet vertaalt in de intenties  van de verschillende partijprogramma’s.

Wij eisen duidelijkheid met onmiddellijke ingang!  De kalender voor de implementatie van de geregistreerde kassa dient te worden gecertifieerd. De vermindering van de sociale lasten voor de vrijwillige invoering moet worden gegarandeerd, ook voor het eerste trimester van 2014. Restaurants zijn niet verantwoordelijk voor de de vertraging in de homologatie van de kassa’s en de fiscale modules!

En we vragen van de huidige federale regering een daadkrachtig signaal voor het einde van de legislatuur: de vermindering van RSZ-bijdrages, in Horecaplan 1 beperkt tot de 5 eerste werknemers, dinet met onmiddellijke ingang te worden opgetrokken naar 10 werknemers. Dat zou, laten we toegeven, een mooie manier zijn om het pad te effenen voor de opvolging!

Miguel Van Keirsbilck
Secretaris-generaal