Moeite om voldoende, capabel en betaalbaar personeel te vinden?

We kunnen er niet naast kijken in de pers en we horen het van onze leden: het vinden van geschikt, gemotiveerd en betaalbaar personeel is voor de restaurantuitbater moeilijker dan ooit. Meer nog, het kost ons met zijn allen veel geld. Een zaak die onderbenut blijft, klanten die misschien net iets trager worden geholpen en ga zo maar door. Maar is er ook een uitweg uit de impasse?

Zaak moeten sluiten door personeelsgebrek

Een voorbeeldje? Recent moest sterrenchef David Bertolozzi zijn zaak Berto in Waregem per direct sluiten wegens een gebrek aan personeel. Hij weet het aan een gebrek aan werklust, ervaring en/of opleiding en vaak een combinatie van deze factoren. Onze collega’s van Horeca Vlaanderen bevestigen overigens dat de sector met een personeelsgebrek kampt. Meer dan 5.000 vacatures staan open. Schrijnend als je weet dat de overheid inzet op het activeren van werklozen en dat dit nodig gaat zijn om het begrotingstekort terug te dringen.

Hire for attitude, train for skills

Het personeelsgebrek zal niet van de ene dag op de andere opgelost geraken. Heb je nood aan bijkomende medewerkers en vind je de witte raaf niet, dan loont het misschien de moeite om te rekruteren op basis van attitude en motivatie. Ok, je zult er wat tijd in moeten investeren, maar waar een wil is, is een weg. Met de juiste attitude kun je een heel eind komen en de juiste skills vallen te trainen. Net als het Nederlands, Frans of Engels trouwens. Bovendien zijn er een massa opleidingen die de nodige ondersteuning kunnen bieden.

Maak je zaak efficiënter

Heb je er al weleens over nagedacht dat je je zaak misschien met minder mensen en efficiënter kunt runnen. Welke taken kunnen geautomatiseerd worden, welke processen kunnen vloeiender en kunnen kleine ingrepen op de kaart, niet voor verlichting van het werk zorgen. Neem eens grondig je personeelskost onder de loep, evalueer je processen van de manier van bestellen tot de bezetting in de keuken en ga aan de slag met je foodcost. Misschien kom je wel tot de conclusie, dat het efficiënter en met meer rendement kan, met minder mensen of met een iets aangepast concept. Af en toe met een frisse blik naar je zaak kijken kan helpen.

Maak gebruik van de juiste statuten

Als zaakvoerder is het niet evident om in de steeds veranderende wetgeving en in de statuten je weg te vinden. Een capabel sociaal secretariaat, een doortastende opvolging en de juiste koppelingen met je kassa, kunnen je alvast de nodige inzichten geven. Zo leer je spelen met de statuten en houd je je personeelskosten onder controle. Op de website van ikwilaanwerven.be vind je alvast een handig overzicht om de personeelskost van je eerste werknemer te berekenen. Zo ken je perfect de impact van het aanwerven van personeel. Voor je het weet lopen de kosten immers uit de klauwen en gaat het razendsnel bergafwaarts. Studenten, flexi-jobbers en zelfs stagiaires kunnen de bitter pil van loonkost verzachten en je zaak rendabeler maken.